Психологічний інструментарій


Діагностика психологічної готовності до освоєння нового у професійній діяльності

          У запропонованому тесті "Який ваш творчий потенціал?" оберіть один з варіантів.
1. Чи вважаєте ви,  що світ, який вас оточує, може бути поліпшений:
а) так;
б) ні, він і так досить гарний;
в) так, але лише де в чому;
2. Чи гадаєте ви, що самі можете брати участь у значних змінах довколишнього світу:
а) так, у більшості випадків;
б) ні;
в) так, у деяких випадках.
3.  Чи вважаєте ви, що деякі з ваших ідей зумовили б значний прогрес у тій сфері діяльності, в якій ви працюєте:
а) так;
б) так, за сприятливих обставин;
в) лише деякою мірою.
          4. Чи вважаєте ви, що в майбутньому будете відігравати таку важливу роль, що зможете щось принципово змінити:
а) так, напевно;
б) це малоймовірно;
в) можливо.
          5. Коли ви вирішуєте розпочати якусь справу, чи думаєте, що здійсните своє починання:
а) так;
б) часто думаєте, що не зумієте;
в) так. Часто.
          6. Чи відчуваєте ви бажання зайнятися справою, яку абсолютно не знаєте:
а) так, невідоме вас приваблює;
б) не відоме не цікавить;
в) усе залежить від характеру цієї справи;
          7. Вам доводиться займатися незнайомою справою. Чи відчуваєте ви бажання досягти в ній досконалості:
а) так;
б) будете вдоволені тим, чого встигли досягти;
в) так, але тільки якщо вам це подобається.
          8. Якщо справа, яку ви не  знаєте, вам подобається, чи хочете ви знати про неї все:
а) так;
б) ні, ви хочете навчитися лише найголовнішого;
в) ні, ви бажаєте лише задовольнити свою допитливість.
          9. Коли вас спіткає невдача, то:
а) певний час наполягаєте на своєму, всупереч здоровому глузду;
б) облишите цю справу (розумієте, що вона не реальна);
в) продовжуєте робити свою справу, навіть коли стає очевидним, що перешкоди нездоланні.
          10. На вашу думку, професію слід обирати, виходячи з:
а) своїх можливостей, подальших перспектив для себе;
б) стабільності, значущості, важливості професії, потреби в ній;
в) переваг, які вона забезпечує.
          11. Чи могли б ви, мандруючи, легко орієнтуватися в маршруті, яким ви вже пройшли:
а) так;
б) ні, боїтеся збитися з дороги;
в) так, але тільки там, де місцевість вам сподобалась і запам’яталась.
12. Чи зможе е ви зразу після якоїсь бесіди пригадати все, про що говорилося:
а) так, з легкістю;
б) усе пригадати не зможете;
в) запам’ятовується лише те, що вас цікавить.
          13. Коли ви чуєте слово незнайомою вам мовою, то можете повторити його за складами, без помилок, навіть не знаючи його значення:
а) так, без утруднень;
б) так, якщо це слово легко запам’ятати;
в) повторите, але не зовсім правильно.
          14. У вільний час ви волієте:
а) залишитись наодинці, поміркувати;
б) перебувати в компанії;
в) вам байдуже, чи будете ви самі, чи в компанії.
          15. Ви виконуєте якусь справу. Вирішуєте припинити це заняття лише тоді, коли:
а) справу завершено вона здається відмінно виконаною;
б) ви більш-менш задоволені;
в) вам ще не все вдалося зробити;
          16. Коли ви сам (а):
а) любите мріяти про якісь, навіть, можливо, абстрактні речі;
б) будь-якою ціною прагнете знайти собі конкретне завдання;
в) іноді любите помріяти, але про речі, пов’язані з вашою роботою.
          17. Коли якась ідея захоплює вас, то ви починаєте думати про неї:
а) незалежно від того, де і з ким ви знаходитеся;
б) ви не можете робити цього лише на одинці;
в) лише таким, де буде не дуже галасно.
          18. Коли ви обстоюєте якусь ідею:
а) можете відмовитися від неї, якщо вислухаєте переконливі аргументи опонентів;
б) залишитися при свої думці, хоч би які аргументи вислухали;
в) заміните свою думку, якщо опір виявиться надто сильним.





          Після запису відповідей підрахуйте бали, які ви набрали:
за відповідь "а" - 3 бали, за "б" - 1, за відповідь "в" - 2 бали.
          Питання 1, 6, 7, 8 визначають межі вашої допитливості; питання 2, 3, 4, 5 - віру в себе, питання 9, 15 - стабільність, питання 10 - амбіційність; питання 12, 13 - слухову пам’ять, питання 14 - ваше прагнення бути незалежним, питання 16, 17 - здатність абстрагуватися, питання 11 - 18 - міру зосередженості. Саме ці здібності і ставлять головні якості творчого потенціалу.
          Загальна сума набраних балів  покаже рівень вашого творчого потенціалу.
          49 і більше балів - ви маєте значний творчий  потенціал, який надає вам вибір творчих можливостей. Якщо ви зможете застосувати ваші здібності, вам доступні різноманітні форми творчості.
          20 - 48 балів - у вас нормальний потенціал. Ви наділені тими якостями, які дають змогу вам творити, але у вас є і проблеми, котрі гальмують процеси творчості. Принаймні ваш потенціал дозволить вам творчо виявити себе, якщо ви, звичайно, цього бажаєте.
          23 і менше балів.  Вам творчий потенціал, на жаль, невеликий. Але, можливо, ви просто недооцінюєте себе, свої здібності? Брак віри в свої сили може викликати у вас думку, що ви взагалі не здатні до творчості. Позбудьтеся цього і таким чином розв’яжіть проблему.
          Результати самообстеження дають змогу побачити, якою мірою студенти психологічно готові до сприйняття передового досвіду, їхні установки на професійне самовдосконалення.



Діагностика комплексу неповноцінності

          Інструкція. Прочитайте кожен твердження, виберіть той варіант відповіді, який найбільше справедливий для Вас, випишіть номер твердження і кількість балів на вибраний варіант відповіді (кількість балів вказана поряд з варіантом відповіді).
Опитуваник:
1.    Люди мене не розуміють  
a.     Часто (0)
b.    Рідко (3)
c.     Такого не буває (5)
2.    Відчуваю себе не в своїй тарілці
a.     Часто (5)
b.    Все залежить від ситуації (3)
c.     Дуже часто (0)
3.    Я оптиміст
a.     Так (5)
b.    Лише в виключних випадках (3)
c.     Ні (0)
4.    Радіти будь-чому – це ...
a.     Тупість (0)
b.    Допомога пережити важкі хвилини (3)
c.     Те. Чому треба повчитися (5)
5.    Я хотів би мати такі ж здібності, як інші
a.     Так (0)
b.    Частково (3)
c.     Ні, я маю більш високі здібності (5)
6.    У мене занадто багато недоліків
a.     Це правда (0)
b.    Це не моя думка (3)
c.     Не правда (5)
7.    Життя прекрасне!
a.     Це дійсно так (5)
b.    Це занадто загальне твердження (3)
c.     Зовсім ні (0)
8.    Я відчуваю себе зайвим
a.     Часто (0)
b.    Частково (3)
c.     Рідко (5)
9.    Мої вчинки не зрозумілі для інших
a.     Часто (0)
b.    Частково (3)
c.     Рідко (5)
10.Мені кажуть, що я не здійснюю надії
a.     Часто (0)
b.    Деколи (3)
c.     Дуже рідко (5)
11.У мене багато чеснот
a.     Так (5)
b.    Все залежить від ситуації (3)
c.     Ні (5)
12.Я песиміст
a.     Так (0)
b.    У виняткових випадках (3)
c.     Ні (5)
13.Як кожна думаюча людина, я аналізую свою поведінку
a.     Часто (0)
b.    Деколи (3)
c.     Рідко (5)
14.Життя – це сумна штука ...
a.     Взагалі, так (0)
b.    Твердження занадто загальне (3)
c.     Це не так (5)
15.Сміх – це здоров’я
a.     Банальне твердження (0)
b.    Про це треба пам’ятати у важких ситуаціях (3)
c.     Зовсім ні (5)
16.Люди мене недооцінюють
a.     Це так (0)
b.    Не приділяю цьому великого значення (3)
c.     Зовсім ні
17.Я суджу про інших занадто суворо
a.     Часто (0)
b.    Деколи (3)
c.     Рідко (5)
18.Пісня смуги невдач, завжди приходить успіх
a.     Вірю, хоч знаю, що це віра в чудеса (5)
b.    Може і так, але цьому наукового підтвердження немає (3)
c.     Не вірно, тому, що це віра в чудеса (0)
19.Я веду себе агресивно
a.     Часто (0)
b.    Ніколи (3)
c.     Занадто часто (5)
20.Буваю одиноким
a.     Дуже рідко (5)
b.    Деколи (3)
c.     Зовсім ні (0)
21.Люди не дружелюбні
a.     Більшість (0)
b.    Деякі (3)
c.     Зовсім ні (5)
          Не вірю, що можу досягнути того, чого хочу
d.    Тому, що не знаю людини, якій це вдалось (0)
e.     Деколи це вдається (3)
f.      Це не так, я вірю (5)
22.Вимоги, які мною поставило життя, перевищували мої можливості
a.     Часто (0)
b.    Деколи (3)
c.     Рідко (5)
23.Напевно, кожна людина не задоволена своєю зовнішністю
a.     Я думаю, так (0)
b.    Напевно, деколи (3)
c.     Я так не думаю (5)
24.Коли я щось роблю або говорю, мене не розуміють
a.     Часто (0)
b.    Деколи (3)
c.     Дуже рідко (5)
25.Я люблю людей
a.     Так (5)
b.    Твердження занадто загальне (3)
c.     Ні (0)
26.Буває, що я невпевнений у своїх можливостях
a.     Часто (0)
b.    Деколи (3)
c.     Рідко (5)
27.Я задоволений собою
a.     Часто (5)
b.    Деколи (3)
c.     Рідко (0)
28.Вважаю, що до себе треба бути більш критичним, ніж до інших
a.     Так (0)
b.    Не знаю (3)
c.     Ні (5)
30. Вірю, що в мене вистачить сил реалізувати свої життєві плани
d.    Так (5)
e.     По різному буває (3)
f.      Ні (0)

Обробка і інтерпретація результатів

Увага: якщо Ви не надрали однакову кількість білів (наприклад 0 чи 0, 3 чи 3, 5 чи 5) в наступних парах: 3 або 18, 9 або 25, 12 або 22, то загальний результат тесту можна вважати випадковим, недостовірним.
0-40 балів – нажаль, Ви закомплексовані. Себе оцінює негативно, “зациклились” на своїх слабкостях, недоліках, помилках. Постійно боретесь з собою, і це лише посилює і Ваші комплекси, і саму ситуацію, ще більш складні Ваші відносини з людьми. Спробуйте думати про себе по-іншому: сконцентруйтесь на тому, що є в Вас сильного, теплого, доброго і радісного. Побачите, що дуже швидко зміниться Ваше ставлення до себе і навколишнього світу.
41-80 балів – у Вас є всі можливості самому чудово впоратися зі своїми комплексами. В цілому Вони заважають Вам жити. Часом Ви боїтесь аналізувати себе, свої вчинки. Запам’ятайте: ховати голову – справа цілком безперспективна, до добра не доведе і може тільки на певний час розрядити обстановку. Від себе не втечеш, сміливіше!
81-130 балів – Ви не позбавлені комплексів, як і всяка нормальна людина, але прекрасно справляєтесь із своїми проблемами. Об’єктивно оцінюєте свою поведінку і вчинки людей. Свою долю тримаєте у власних руках. В компанії відчуваєте себе легко і люди почувають себе так само легко у Вашому товаристві. Так тримати!
131-150 балів – Ви думаєте, що у Вас, взагалі, не має комплексів. Не обманюйте себе, так просто не буває. Придуманий Вами світ і власний образ далекий від реальності.
Самообман і висока самооцінка небезпечні. Попробуй подивитись на себе зі сторони. Комплекси є для того, щоб з ними справлятися або, щоб їх полюбити. Вас стане і на одне і на друге.
В противному випадку Ваш комплекс самозакоханості переросте в зазнайство, зарозумілість і викличе до Вас неповагу людей, з якими Ви спілкуєтесь, а це може зіпсувати Ваше. Життя.

Вибір однокласників
Кожному учню пропонується оцінити своїх товаришів з таких якостей: відвертий, добрий, веселий, сміливий, знаю­чий, чуйний, витриманий, правдивий, сильний, охайний (мо­жуть бути інші якості і в іншій кількості). Мінімальна оцінка — 1 бал, максимальна — 7 балів. Далі психолог пропонує уявити, що клас передбачається розформувати і тому кожен повинен вибрати п'ять однокласників, з якими хотів би обов'язково вчитися і надалі, і п'ять осіб, з якими у випадку необхідності міг би і розлучитися. І в першому, і в другому випадку необхідно відзначити порядок вибору ( в першу чер­гу, в другу, в третю і т. п.).
Як обробити отримані результати, покажемо на прикладі, для простоти і зручності сприйняття обмежившись чотирма довільно вибраними якостями: веселий, стриманий, чуйний, акуратний. Занесемо дані в таблицю.
Прізвища учнів
Веселий
Стриманий
Чуйний
Акуратний
        «+»
Артемчук

6

6

 6

7
Бойко
7
3
7
7
Возняк  
6
2
7
7
Гнатишин      
5
4
7
7
Діброва
6
5
6
6
           М
        «-«
6
4
6,6
6,8
Зайчик         
2
3
5
7
Войтенко
4
2
5
7
Гончарук
3
4
2
7
Антонюк
1
2    
4
6
Дубов
4
2
1
5
           Р
2,8
2,6
3,4
6,4
           К
0,37
-- 
0,32
0,03
П'ять прізвищ зверху — це "позитивні" вибори (ті учні, з якими учень хотів би залишитись в одному класі), нижні п'ять — "негативні". М — це середнє арифметичне відповідної якості у позитивних виборах, Р — в негативних. Далі відбираємо групи якостей, які мають М> 5 (в нашому випад­ку - веселість, чуйність, акуратність). Тут високі оцінки мо­жуть свідчити про важливість цих якостей у мотивації вибору. Щоб перевірити це припущення, необхідно вирахувати ко­ефіцієнт (К) "обумовленої сили мотиву"
К=М-Р/М+Р
Провідними мотивами вибору (тобто причинами, з яких учень надає перевагу одним і нехтує іншими) необхідно раху­вати ті якості, що мають більш високий коефіцієнт.
Наведені методики дозволяють психологу та педагогам з'ясувати "соціометричну. картину" класу і зрозуміти, чому одні учні потрапляють до розряду "зірок", а інші — у число "ізольованих". Проте з цих даних, ще неможна зробити вис­новок пре благополуччя стосунків у колективі. Поряд з оцінкою реального місця кожного школяра у класі необхідна оцінка ступені його задоволеності своїм становищем, адже від цього залежить успішність, психічний, стан, реальна по­ведінка. Незадоволеність у спілкуванні — головна причина того, що діти-ізолянти, не користуючись симпатіями одно­класників, починають шукати задоволення своєї потреби у друзях за межами школи, часто-густо серед правопоруш­ників.

Задоволеність у спілкуванні залежить від ступені усвідомлення дитиною своїх стосунків з однокласниками. Як­що за критерій усвідомленості взяти співпадіння реальних ви­борів школяра його однолітками з очікуваними їм самим виборами, то для експериментального дослідження рівня усвідомлення може бути використана методика.

Визначення рівня депресії

( Т.І.Балашова)

  Інструкція.

 Уважно прочитайте кожну з приведених нижче пропозицій і закресліть відповідну цифру справа від того, як ви себе почуваєте протягом останнього часу. Над питаннями не варто довго задумуватися, оскільки правильних чи неправильних відповідей немає.
Відповіді: 1-ніколи чи зрідка; 2-інколи; 3-часто; 4-майже завжди або постійно


1
Я відчуваю подавленість
1
2
3
4
2
Ранком я почуваю себе краще ніж завжди
1
2
3
4
3
У мене бувають періоди плачу або близості до сліз
1
2
3
4
4
У мене поганий нічний сон
1
2
3
4
5
Апетит у мене не гірше звичайного
1
2
3
4
6
Мені приємно дивитися на привабливих жінок(чоловіків), розмовляти з ними, знаходитися поруч
1
2
3
4
7
Я зауважую, що втрачаю вагу
1
2
3
4
8
Мене непокоять запори
1
2
3
4
9
Серце б’ється швидше звичайного
1
2
3
4
10
Я втомлююся без причини
1
2
3
4
11
Я думаю так же ясно, як завжди
1
2
3
4
12
Мені легко робити те, що я вмію
1
2
3
4
13
Відчуваю тривогу і не можу всидіти на місці
1
2
3
4
14
У мене є надії на майбутнє
1
2
3
4
15
Я більш дратівливий, ніж звичайно
1
2
3
4
16
Мені легко приймати рішення
1
2
3
4
17
Я відчуваю, що приношу користь та потрібний людям
1
2
3
4
18
Я живу досить повним життям
1
2
3
4
19
Я відчуваю, що іншим людям стане краще, якщо я помру
1
2
3
4
20
Мене досі радує те, що радувало і раніше
1
2
3
4

 Обробка та аналіз даних



Рівень депресії (РД) розраховуємо по формулі:

РД = Епр. + Езвор.



де: Епр – сума  закреслених цифр до “прямих” пропозицій № 1,3,4,7,8,9,10,13,15,19;
Езвор – сума цифр, “зворотніх” до закреслених пропозицій №2,5,6,11,12,14,16,17,18,20.

Наприклад: у пропозиції №2 закреслена цифра 1, ми ставимо в суму 4 бали; у пропозиції №5 закреслена відповідь 2, ми ставимо в суму 3 бали; у пропозиції № 6 закреслена відповідь 3, ми ставимо в суму 2 бали і т.д.

В результаті отримуємо РД, котрий коливається
від 20 до 80 балів.

Якщо РД не більше 50 балів, то діагностується стан без депресії.

Якщо РД більше 50 балів, але менше 59, тоді робиться висновок про легку депресій ситуативного або невротичного генеза.

 При показнику РД від 60 до 69 балів діагностується субдепресивний  стан або замаскована депресія.

Істинний  депресивний стан діагностується при РД більше 70 балів.

Методика “Тест двадцяти суджень” Хто я такий.
Мета   визначити соціальну підсистему “образу я “, в якій відображенні сприймання, оцінка та переживання підлітком самого себе – носія певних соціальних відносин.
Хід проведення. Учням пропонують за 15 хв. написати 20 суджень – “хто я такий” далі слід оцінити суб’єктивну важливість кожного з суджень за пятибальною шкалою. Треба також позначити ті судження які учні вважають небажаними для себе.
Наприкінці тестування підліткам пропонують проілюструвати свої відповіді: пригадати конкретні ситуації, описати їх.
Обробка даних.
Судження поділяють на 8 груп:
1.    судження-найменування(ім’я, вік, етнічна належність тощо);
2.    соціально-рольові судження;
3.    оцінні судження;
4.    форми активності і схильності;
5.    “фізичне я”;
6.    компетентність-самовизначення;
7.    особистісні характеристики;
8.    інші судження.
          На підставі виконання другого і третього завдань можна визначити індекс самоприйняття, що показує, яку частину висловлених суджень підліток вважає негативною, небажаною. Для цього слід підрахувати судження, позначені як небажані.
Індекс самоприйняття може бути в межах від 0 до 1, тобто
0< індекс самоприйняття < 1,
де 0- негативні судження відсутні,

1 – усі судження оцінюються як негативні.
Виконання останнього завдання можна проаналізувати за такими параметрами:
1.    Міра обгрунтованості суджень;
2.    Відповідність прикладу особистісним характеристикам;
3.    Число посилань на конкретних людей і невизначені посилання “кажуть”, “усі” тощо.
4.    Наявність значущих особливостей і референтних груп ( з якими підліток порівнює себе як з еталоном і на норми, думки цінності та оцінки яких орієнтується у своїй поведінці і самооцінці).

 

Методика М.Розенберга ”шкала для вимірювання рівня самоповаги”

Мета: виявити глобальне ставлення особистості до себе.
Хід проведення: учні мають уважно прочитати опитувальник, що складається з десяти суджень. На кожне з них пропонується чотири градації відповідей, поданих у таблиці.


ВІДПОВІДІ
СУДЖЕННЯ В БАЛАХ
Прямі
Зворотні
Повністю згоден
Згоден
Не згоден
Зовсім  не згоден
4
3
2
1
1
2
3
4

СУДЖЕННЯ

1.    Я відчуваю, що я гідна людина – принаймні не меншою мірою, ніж інші.
2.    Я схильний відчувати себе невдахою.
3.    Мені здається, що я маю хороші якості.
4.    Я здатний робити дещо не гірше, ніж інші.
5.    Гадаю, мені немає чим особливо пишатися.
6.    Я добре ставлюся до себе.
7.    Загалом я задоволений собою.
8.    Мені б хотілося більше поважати себе.
9.    Я іноді ясно відчуваю свою непотрібність.
10.Часом думаю,  що я в усьому поганий. 

Обробка даних.

Код  опитувальника: прямі запитання – 1,3,4,6; зворотні запитання – 2, 5, 7, 8, 9, 10. Максимально можлива сума – 40 балів, мінімальна – 10 балів.

Глобальне ставлення особистості до себе виявляється у тривожності, депресивності психосоматичних захворюваннях, а також в активності під час спілкуванні , прагненні до лідерства, почутті міжособистісної.  


ЕКСПРЕС-ДІАГНОСТИКА СХИЛЬНОСТІ ДО НЕМОТИВОВАНОЇ ТРИВОЖНОСТІ(В.В.БОЙКО)

Інструкція: На дані 11 ситуацій Вам необхідно дати відповідь «так» чи «ні»

ОПИТУВАЛЬНИК

1.В дитинстві Ви були лякливою і сором'язливою дитиною.
2.Дитиною Ви боялись залишитись самі вдома (можливо боїтесь  і тепер)
3.Вас іноді переслідувала думка, що з Вами може статись щось страшне.
4.Ви боїтесь під час грози чи при зустрічі з незнайомою собакою (боялись в дитинстві).
5.У Вас часто буває відчуття сильного внутрішнього переживання, передчуття можливої біди, неприємності.
6.Вам страшно спускатися в темний підвал.
7.Вам часто сняться страшні сни.
8.У вашій уяві виникають неприємні думки, коли близькі без попередження затримуються.
10.Ви рідко переживаєте, коли близькі їдуть на відпочинок, в відрядження за кордон.
9.Ви дуже часто переживаєте, аби щось не сталося.
11.Вам страшно літати літаком (чи їздити поїздом).


ОБРОБКА  І ІНТЕПРИТАЦІЯ РЕЗУЛЬТАТІВ.

Чим більш Ви дали ствердних відповідей, тим більше виражена дисфункціональність досліджуваного стереотипу поведінки ,           10-11балів-безпідставна тривожність проявляється яскравї і стала невд'ємною складовою поведінки.
5-9 балів – у Вас є деяка схильність до тривожності.
4 бала і менше схильність до нетривожності.


          Шановнi батьки! Даний опитувальник складається з тверджень про виховання дiтей. Твердження пронумерованi. Такi ж номери є у "Бланку для вiдповiдей".
          Читайте почергово твердження опитувальника. Якщо Ви в за- гальному, згiднi з нами, на "Бланку для вiдповiдей" обведiть кільцем номер твердження. Якщо Ви, в загальному, не згiдні, закреслiть цей же номер. Якщо дуже важко вибрати вiдповiдь, то поставте на номерi знак запитання.
          В опитувальнику немає "неправильних" або "правильних" твер- джень. Вiдповiдайте так, як Ви самi думаєте. Цим Ви нам дуже допоможете.
         
1. Все, що я роблю, я роблю заради свого сина (дочки).
2. У мене часто не вистачає часу займатися з сином (дочкою), чимось цiкавим, кудись пiти разом, поговорити довший час про щось цiкаве.
З. Я часто дозволяю своїй дитинi такi речi, яких не дозволяють iншi батьки.
4. Не люблю, коли син (дочка) звертається до мене з запитаннями. Краще, щоб здогадався (здогадалася) сам (сама).
5. Наш син (дочка) має вдома бiльше обов`язкiв, нiж бiльшiсть його (її) товаришiв.
6. Мого сина (дочку) дуже важко заставити щось зробити вдома.
7. Завжди краще, якщо дiти не думають над тим, чи правильнi погляди iх батькiв.
8. Мiй син (дочка) повертається вечером додому, коли захоче.
9. Якщо хочеш, аби твiй син (дочка) був (була) людиною, не залишай нi одного поганого вчинку без покарання.
10. По можливостi стараюсь не карати сина (дочку).
11. Коли я в хорошому настрої, часто прощаю своєму сину (дочцi) те, за що в iнший раз покарав би.
12. Я люблю свого сина (дочку) бiльше, нiж люблю (любила) дружину (чоловiка).
13. Маленькi дiти менi подобаються бiльше, нiж великi.
14. Якщо мiй син (дочка) злиться, у мене виникає почуття, що вчинив (-ла) стосовно нього (неї) неправильно.
15. У нас довго не було дитини, хоча ми її дуже чекали.
16. Спiлкування з дiтьми, в цiлому - дуже втомлююче заняття.
17. У мого сина (дочки) є деякi риси характеру, якi виводять мене iз себе.
18. Виховання мого сина (дочки) йшло би набагато краще, якщо б мiй чоловiк (жiнка) не заважав (ла) менi.
19. Бiльшiсть чоловiкiв легковажнiшi вiд жiнок.
20. Бiльшiсть жiнок легковажнiшi вiд чоловiкiв.
21. Мiй син (дочка) для мене - найголовнiше в життi.
22. Часто буває, що я не знаю, де буває мiй син (дочка).
 23. Купую своєму сину (дочцi) такий одяг, який вiн (вона) сам (сама) хоче, навiть якщо вiн дорогий.
24. Мiй син (дочка) дуже повiльно все сприймає. Легше два рази самому зробити, нiж один раз пояснити йому (їй).
25. Мiй син (дочка) часто доглядає за молодшим братиком (сестрою).
26. Часто буває так: нагадую, нагадую сину (дочцi) зробити що-небудь, а потiм плюну i зроблю сам (сама).
27. Батьки нi в якому разi не повиннi допускати, щоб дiти бачили їх слабкiсть i недолiки.
28. Мiй син (дочка) сам (сама) вирiшує, з ким товаришувати.
29. Дiти повиннi не тiльки любити своїх батькiв, але i боятися їх. 30. Я дуже сварю сина (дочку).
31. В нашiй суворостi до сина (дочки) бувають великi вагання. Деколи ми часто суворi, а деколи все дозволяємо.
32. Ми з сином розумiємо один одного краще, нiж у них виходить непорозумiння з батьками.
33. Мене засмучує те, що мiй син (дочка) надто швидко стає дорослим (ою).
34. Якщо дитина чинить опiр, тому що погано себе почуває, найкраще зробити так, як вона хоче.
35. Моя дитина росте слабою i хворою.
36. Якщо би у мене не було дiтей, я би добився (лася) у життi бiльшого.
37. У мого сина (дочки) є слабостi, якi не проходять, хоча я вперто з ними борюся.
38. Часто буває, що коли я караю свого сина (дочку), мiй чоловiк (дружина) тут же починає дорiкати менi в строгостi i розважає його (її).
39. Чоловiки бiльше схильнi до подружньої зради, нiж жiнки.
40. Жiнки бiльше схильнi до подружньої зради, нiж чоловiки.
41. Турботи про сина (дочку) займають найбiльшу частину мого часу.
42. Менi багато разiв приходилось пропускати батькiвськi збори.
43. Стараюсь купити йому (їй) все те, що вiн (вона) хоче, навiть якщо це коштує дорого.
44. Якщо побути довгий час в оточеннi мого сина (дочки), можна сильно втомитись.
45. Менi багато разiв доводилось доручати моєму синовi (дочцi) важливi справи.
46. На мого сина (дочку) не можна поручитися в серйознiй справi.
47. Головне, чому батьки повиннi навчити своїх дiтей, - це слухатись.
48. Мiй син (дочка) сам (сама) вирiшує, курити йому (їй) чи нi.
49. Чим вимогливiшi батьки до дитини, тим краще для неї.
50. За характером я - м`ягка людина.
51. Якщо моєму сину (дочцi) щось вiд мене потрiбно, вiн (вона) старається вибрати момент, коли я в хорошому настрої.
52. Коли думаю про те, що колись-небуть мiй син (дочка) виросте i я буду йому (їй) не потрiбна, у мене псується настрiй.
53. Чим дiти старшi, тим важче з ними мати справу.
54. Найчастiше упертiсть дитини буває викликана тим, що батьки не вмiють правильно пiдiйти до неї.
55. Я постiйно турбуюсь про здоров`я сина (дочки).
56. Якщо би у мене не було дiтей, моє здоров`я було би набагато краще.
57. Деякi дуже важливi недолiки мого сина (дочки) не зникають, не дивлячись на всi вжиті заходи.
58. Мiй син (дочка) недолюблює мого чоловiка (дружину).
59. Чоловiк гiрше розумiє почуття iншої людини, нiж жiнка.
60. Жiнка гiрше розумiє почуття iншої людини, нiж чоловiк.
61. Заради мого сина (дочки) менi вiд багато-чого в життi довелось вiдмовитись.
62. Бувало, що я не дiзнався (лася) про зауваження чи двiйку в щоденнику тому, що не подивився (лась) щоденника.
63. Я затрачаю на свого сина (дочку) значно бiльше грошей, нiж на себе.
64. Не люблю коли син (дочка) щось просить. Сам (сама) краще знаю, що йому потрiбно.
65. У мого сина (дочки) бiльш важке дитинство, нiж у бiльшостi його (її) товаришiв.
66. Вдома мiй син (дочка) робить тiльки те, що йому (їй) хочеться, а не те, що потрiбно.
67. Дiти повиннi поважати батькiв бiльш, нiж всiх iнших людей.
68. Мiй син (дочка) сам (сама) вирiшує на що йому витрачати свої грошi.
69. Я вимогливiше ставлюсь до свого сина (дочки), нiж iншi родичi до своїх.
70. Вiд покарань мало користi.
71. Члени нашої сiм`ї неоднаково ставляться до сина (дочки). Однi пестять, iншi, навпаки,- дуже вимогливi.
72. Менi би хотiлося, щоб мiй син (дочка) не любив(ла) нiкого, крiм мене.
73. Коли мiй син (дочка) був (ла) маленький, вiн (вона) менi подобався бiльше, нiж тепер.
74. Часто я не знаю, як правильно поступити з моїм сином (дочкою).
75. У зв`язку з поганим здоров`ям (сина) дочки нам доводилось в дитинствi багато дозволяти йому (їй).
76. Виховання дiтей - важка i невдячна праця, їм вiддаєш все, а сам не одержуєш нiчого.
77. Моєму сину (дочцi) мало допомагає добре слово. Єдине, що на нього (неї) впливає - це постiйне покарання.
78. Мiй чоловiк (дружина) старається настроїти сина (дочку) проти мене.
79. Мужчини частiше вiд жiнки, дiють безглуздо, не обдумавши наслiдкiв.
80. Жiнки частiше, нiж чоловiки, дiють безглуздо, не обдумавши наслiдкiв.
81. Я весь час думаю про свого сина (дочку), про його (її) справи, здоров`я i т.д.
82. Часто доводиться (чи доводилося) пiдписуватися в щоденнику за декiлька тижнiв зразу.
83. Мiй син (дочка) умiє добитися вiд мене того чого хоче.
84. Мiй син (дочка) багато допомагає менi (вдома чи на роботi).
85. Менi бiльше подобаються тихi i спокiйнi дiти.
86. У мого (сина) дочки мало обов`язкiв по господарству.
87. Навiть якщо дiти впевненi, що батьки неправi, вони повиннi робити так, як говорять батьки.
88. Бувають випадки, коли найкраще покарання - ремiнь
89. Виходячи з дому мiй син (дочка) рiддко говорить, куди йде.
90. Багато недолiкiв в поведiнцi сина (дочки) пройшли самi, тобто з вiком.
91. Коли наш син (дочка) щось накоїть, ми беремось за нього (неї). Якщо все тихо, знову залишаємо його (її) в спокою.
92. Якщо би мiй син не був моїм сином, а я була молодшою, то я би певно покохала його.
93. Менi цiкавiше говорити з маленькими дiтьми, нiж з великими.
94. У недолiках мого сина (дочки) винен(а) я сам (сама), тому що не вмiв (ла) його виховати.
95. Тiльки завдяки нашим великим зусиллям син (дочка) залишився (лася) живий (а).
96. Часто заздрять тим, хто живе без дiтей.
97. Якщо дати моєму сину (дочцi) волю, вiн (вона) зразу ж використає це на зло собi i оточуючим.
98. Часто буває: якщо я говорю своєму синовi (дочцi) одне, то чоловiк (жiнка) говорить навпаки.
99. Чоловiки частiше, нiж жiнки, думають тiльки про себе.
100. Жiнки частiше, нiж чоловiки, думають тiльки про себе.
101. Я витрачаю на дочку (сина) бiльше часу, нiж на себе.
102. Я дуже мало знаю про справи сина (дочки).
103. Бажання мого сина (дочки) - для мене закон.
104. Коли мiй син був маленький, вiн дуже любив спати зi мною.
105. У мого сина (дочки) поганий шлунок.
106. Батьки потрiбнi дитинi, поки вона не виросла. Потiм вона все рiдше згадує про них.
107. Заради сина (дочки) я пiшов би (пiшла би) на будь-яку жертву.
108. Моєму сину (дочцi) потрiбно приділяти значно бiльше часу, нiж я йому.
109. Мiй син (дочка) умiє бути таким милим (ою), що я йому все прощаю.
110. Менi би хотiлося, щоб син женився пiзнiше - пiсля 30 рокiв.
111. Руки i ноги мого сина (часто) бувають дуже холодними.
112. Бiльшiсть дiтей - маленькi егоїсти. Вони зовсiм не думають про здоров`я i почуття своїх батькiв.
113. Якщо не вiддати моєму синовi (дочцi) весь час i сили, то все може погано закiнчитися.
114. Якщо все iде добре, я менше цiкавлюся справами сина (дочки).
115. Менi дуже важко сказати своїй дитинi: "Нi".
116. Мене хвилює те, що мiй син (дочка) все менше вiдчуває потребу в менi.
117. Здоров`я мого сина (дочки) гiрше, нiж у бiльшостi пiдлiткiв.
118. Багато дiтей проявляють надто мало вдячностi у ставленні до батькiв.
119. Мiй син (дочка) не може обiйтися без моєї постiйної пiдтримки.
120. Бiльшу частину свого вiльного часу син (дочка) проводить поза домом.
121. У моо сина (дочки) неспокiйний сон.
122. Крiм мого сина (дочки) менi бiльше нiхто на свiтi не потрiбний.
123. У мого сина(дочки) дуже багато часу для розваг.
124. Часто думаю, що я рано женився (вийшла замiж).
125. Всього, чого добився мiй син (дочка) до теперiшнього часу (у навчаннi, роботi чи iншому) повинен (на) завдячити моїй постiйнiй допомозi.
126. Справами сина (дочки) в основному займається мiй чоловiк (дружина).
127. Закiнчивши уроки (чи прийшовши з роботи), мiй син (дочка) займається тим, що йому (їй) подобається.
128. Коли я бачу чи уявляю сина з дiвчиною, у мене псується настрiй.
129. Мiй син (дочка) часто хворiє.
130. Сiм`я не допомагає, а ускладнює моє життя.

БЛАНК ДЛЯ ВIДПОВIДЕЙ

1 21 41 61 81 Г+ 7 2 22 42 62 82 Г- 8 3 23 43 63 83 У+ 6 4 24 44 64 84 У- 4 5 25 45 65 85 Т+ 4 6 26 46 66 86 Т- 4 7 27 47 67 87 З+ 4 8 28 48 68 88 З- 3 9 29 49 69 89 С+ 4 10 30 5О 70 90 С- 4 11 31 51 71 91 Н 5 12 32 52 72 92 РБП 6 13 33 53 73 93 ПДЯ 4 14 34 54 74 94 ВН 4 15 35 55 75 95 ФВ 6 16 36 56 76 96 НБП 7 17 37 57 77 97 ПНЯ 4 18 38 58 78 98 ВК 4 19 39 59 79 99 ПЧЯ 4 20 40 60 80 100 ПЖЯ 4 ____________________________________________________________
101 107 113 119 125 Г+ 102 108 114 120 126 Г- 103 109 115 121 127 У+ 104 110 116 122 128 РБП 105 111 117 123 129 ФВ 106 112 118 124 130 НБП
Прiзвище, iм`я, по батьковi Скiльки рокiв сину (дочцi) _______________ __________________________ Заповнював (батько, мати, iнший вихователь)____________________ Данi по валiдизацiю методики за всiма шкалами: = 0, 56;
Г+ - пiдвищений контроль за пiдлiтком; Г- - недостатнiй контроль за пiдлiтком; У+ - надмiрний рiвень задоволення потреб пiдлiтка; У- - явно недостатнiй рiвень задоволення потреб пiдлiтка; Т+ - надмiрнiсть кiлькiсть важких обов`язкiв пiдлiтка; Т- - недостатнiсть обов`язкiв у пiдлiтка; З+ - задмiрна заборона по вiдношенню до пiдлiтка; З- - недостатнiсть заборон по вiдношенню до пiдлiтка; С+ - надмiрна строгiсть при покараннi пiдлiтка; С- - недостатнiсть строгостi при покараннi пiдлiтка; РБП - розширення сфери батькiвських почуттiв; ПДЯ  - повага в пiдлiтковi дитячих якостей; ВН - виховна невпевненiсть батькiв; ФВ - фобiя втрати дитини; НБП - нерозвинутiсть батькiвських почуттiв; ПНЯ - проекція на підлітка небажаних якостей; ПЧЯ - перевага чоловічих якостей; ПЖЯ - перевага жіночих якостей.


Тест Для вчителів "Чи люблять Вас діти?"
1. Дитина не готова до уроку. Як Ви на це прореагуєте?
а) поставите "2";  
б) почнете читати "мораль";
в) скажете, що на перший раз оцінку ставити не будете.
2.   На контрольній роботі учень старається, працює са­мостійно. Але після перевірки виявляється: робота виконана на "2"; Що Ви зробите?
а) поставите "2";
б) поставите "2", але попрацюєте після уроків;
в) поставите”3”, зауваживши, що це за старанність.
3. Учні самостійно виконують роботу. Відмінник першим ви­конав завдання, але написав неохайно. Як Ви вчинете?
а) поставите "5" і похвалите;
б) поставите "5", але зробите зауваження.                    
4.  Ви знаєте, що дитина вчиться слабо і домашнє завдання в когось списала. Як Ви вчинете?
а) мовчки перевірите;
б) зауважите.                    '
5.  Деякі діти заважають працювати Вам на уроці. Як Ви до цього ставитесь?
а) берете щоденник і записуєте зауваження;
б) стараєтесь порозумітися з ними;
в) звертаєтесь до класного керівника, щоб допоміг Вам на­вести порядок.
6. Що Ви робите з людьми, які на уроці не працюють?
а) ставите "2";                                                     
б) ставите "2", але переконуєте, що вчитися потрібно;
в) стараєтесь знайти інший вихід.
7.  Ви пояснюєте новий матеріал. Діти слухають і раптом, хтось говорить: О, плете-меле, аж у вухах свистить. Як Ви прореагуєте?
а) зробите вигляд, що непочули;                    
б) попросите такого учня, щоб додав щоденника;
в) щось відповісте.                                                      
8. Уявіть, що Ви прийшли на заміну уроку у клас, де не вик­ладаєте. Як почнете урок?                                    
а) привітаєтесь і почнете опитування або пояснення нового матеріалу;                                                               
б) спробуєте налагодити контакт з класом, а потім почнете урок;
9. Чи згідні Ви з твердженням:                                         
при оцінюванні знань учня Ви підганяєте їх під мірку знань відмінника і в залежності від цього ставите оцінки
а) так;      
б) ні.
10. Ви підтримуєте дисципліну на уроці не за допомогою пе­реконань, авторитету, а за допомогою страху перед Вами?
а) так;                                       
б) ні.             
 За допомогою таблиці підрахуйте бали:
Запитання

ВІДПОВІДЬ


а
б
в
1       
6
2
0
2
6
3
0
3
3
0

4
6
1

5           
4
0
10
6
б
3
0
7
10
5
0
8
6
0

9
6
0

10
б
0

Якщо Ви набрали від 1 до 12 балів, Вам нічого хвилюва­тись: Ви вмієте спілкуватися з дітьми, діти Вас люблять, пова­жають.
Якщо Ви набрали від 13 до 32 балів, Вам бажано частіше ставити себе на місце дитини, щоб порозумітися з нею.
Якщо у Вас більше 32 балів, Вам потрібно серйозно замис­литись над вибором професії.                         

Шарко В.Д. Сучасний урок фізики: технологічний аспект /Посібник для вчителів і студентів.-К., 2005-с.166.
Тест ,,Мотиви моє їдіяльності”
Мета:  виявлення особливості мотивації пізнавальної діяльності учнів.
Інструкції: Любий друже!Уважно прочитай анкету та підкресли в ній пункти, які відповідають твоїм думкам, прагненням, відчуттям, бажанням .
Я навчаюсь тому , що :
1.    на уроках (вставте назву предмета ) така обстановка, що хочеться вчитися;
2.    примушують батьки;
3.    хочу отримати гарні оцінки;
4.    треба готуватися до обраної професії;
5.    у наш час у суспільстві не можна бути дурнем;
6.    хочу завоювати авторитет у однокласників;
7.    подобається пізнавати щось нове;
8.     подобається вчитель;
9.    хочу уникнути поганих оцінок і неприємностей;
10. хочу більше знати;
11. мені приємно думати відкривати щось нове;
12. хочу бути першим учнем у класі.

Обробка відповідей учнів:
1- мотив благополччя;
2,9- мотив протидії пригніченню;
3- мотив досягнення;
4- мотив “професійне самовизначення”;
5- мотив “позиція”;
6,12- мотив престижу;
7,10- пізнавальний процес;

8,11- емоційний мотив.


ТЕСТ НА ВИЯВЛЕННЯ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ У ШКОЛЯРIВ
Правила  проведення тесту
1. Уважно прочитайте кожне запитання.
2. Обведіть кружечком слово «Так», якщо ви погоджуєтеся з тим, що написано, якщо це правильно щодо вас.
З. Обведіть кружечком слово «Ні», якщо з написаним не погоджуєтесь.
Так       Ні      1. Я люблю писати свої пісні.
Так       Ні      2. Я люблю гуляти сам.
Так       Ні      З. Мої тато i мама полюбляють гратися зі мною.
Так       Ні      4. Я ставлю чимало запитань.
Так       Ні      5. Скласти оповідання чи казку — безглузда справа.
Так       Ні      б. Мені подобається одного чи двох друзів.
Так       Ні      7. Я не заперечую. коли змінюються правила гри.
Так       Ні      8. Я маю кілька хороших ідей.
Так       Ні      9. Я люблю малювати.
Так       Ні      10. Я люблю речі, які складно виготовити.
Так       Ні      11. Сонечко на малюнку завжди має бути жовтого кольору.
Так       Ні      12. Мені більше подобається розмальовувати малюнки в книжці, ніж малювати                 самому.
Так       Ні      13. Легкі загадки – найцікавіші.
Так       Ні      14.  Іноді тато і мама займаються чимось разом зі мною.
Так       Ні      15. Я цікавлюсь новинками про тварин.
Так       Ні      16. Мій тато любить працювати по господарству, а я йому допомагаю.
Так       Ні      17. Я не люблю, коли інші діти ставлять надто багато запитань.
Так       Ні      18. Нелегко знайти собі заняття, коли залишаюся сам.
Так       Ні      19. Мій тато вважає, що я загалом поводжуся правильно.
Так       Ні      20. Я люблю розповiдi про далеке минуле.
Так       Ні      21. Я із задоволенням граю в старі ігри.
Так       Ні      22. Коли я хочу щось зробити, але мені складно, я відмовляюсь від цієї ідеї й займаюсь чимось іншим.
Так       Ні      23. Я люблю гуляти з друзями, а сам – ні.
Підбиття підсумків:
За кожну позитивну відповідь (обведене слово «Так») зараховується один бал, за обведене слово «Ні» - 0 балів.
Увага! В пунктах 5, 6, 11, 13,14, 18, 19, 22, 23 оцінювання відбувається таким чином: замість 1 бала зараховують 0, а замість 0 балів – 1 бал. Це робиться тому, що у вказаних пунктах стверджується ознака, протилежна оціненій. Іншими словами, в цих пунктах за відповідь «Так» зараховується 0 балів, а за відповідь «Ні» - 1 бал. Схильність дитини до творчості виявляється через: розмаїття інтересів, пластичність розуму, зацікавленість, наполегливість. Нарешті, суттєве значення мають умови в сім’ї дитини. Проаналізуємо деякі з них:
1. Розмаїття інтересів
Підрахуємо загальну суму балів за відповіді дитини в пунктах 1, 5, 9, 16, 21. Кількість набраних балів відповідає ступеню вираження розмаїття інтересів дитини:
І ступінь – 0 – 1 бал (погано виражені);
ІІ ступінь – 2 – З  балів (посередньо виражені);
ІІІ ступінь – 4 – 5  балів (добре виражені).
2. Незалежність
Підрахуйте загальну суму балів за відповіді дитини в пунктах 2, 8, 11, 13, 19, 24. Кількість на6раних балів відповідає вираженню незалежності дитини:
I ступінь – 0 – 1  бал (погано виражена);
ІІ ступінь – 2 – 3 бали (посередньо виражена);
IІІ ступінь – 4 – 5 балів (добре виражена).
З. Гнучкість, пристосування
Підрахуйте загальну суму балів за відповіді дитини в пунктах 6, 7, 22. Кількість набраних балів відповідає ступеню вираженості зацікавленості дитини:
I ступінь – 0 – 1  бал (погано виражена);
II ступінь – 2 бали (посередньо виражена);
ІІІ ступінь – 3 бали (добре виражена).
4. Наполегливість
Підрахуйте загальну суму балів за відповіді дитини в пунктах 10, 14, 23. Кількість набраних балів відповідає ступеню вираженості наполегливості дитини:
I ступінь – 0 – 1 бал (погано виражена);
II ступінь – 2  бали (посередньо виражена);
III ступінь – 3  бали (добре виражена).
5. Допитливість
Підрахуйте  загальну суму балів за відповіді дитини в пунктах 4, 12, 18. Кількість сумарних балів відповідає ступеню вираженості допитливості дитини:
І ступінь – 0 – 1 бал (погано виражена);
ІІ ступінь – 2 бали (посередньо виражена);
ІІІ ступінь – 3  бали (добре виражена).
6. Відомості про сімейне оточення
Підрахуйте загальну суму балів за відповіді дитини в пунктах 15, 17, 20. Кількість набраних балів відповідає ступеню сприятливого впливу сімейного оточення для розвитку творчих здібностей дитини:
І ступінь – 0 – 1 бал (погано виражена);
II ступінь – 2 – 3  бали (посередньо виражена);
III ступінь – 4 бали (добре виражена).
Ви можете встановити відмінності між обдарованими учнями і відмінниками (табл.1).

Таблиця 1
ВІДМІННОСТІ МІЖ ВІДМІННИКАМИ І ОБДАРОВАНИМИ УЧНЯМИ -
№ з/п
Відмінник
Обдарований учень
1.
Знає відповіді
Ставить запитання
2.
Цікавиться
Допитливий
3.
Висловлює цікаві думки та ідеї
«Дикі» думки, ідеї
4.
Наполегливо працює
Грається, але отримує високі бали, особливо з творчих завдань
5.
Відповідає
Дискутує
6.
Слухає з цікавістю
Емпатійний
7.
Легко вчиться
Вчиться самостійно і наперед
8.
Потребує 6 – 8 повторень
12 повторень достатньо
9.
Розуміє ідеї
 «Конструює» абстракції
10.
Проводить час з однолітками
Більше до вподоби компанія дорослих
11.
Виконує домашні завдання
Створює проекти
12.
Копіює
Творить нове
13.
Любить школу
Любить пізнавати
14.
Добре сприймає матеріал
Інтенсивно досягає бажаного, налаштовуючи самого себе
15.
Запам’ятовує інформацію
Використовує інформацію
16.
Має добру пам'ять
Добре працює розум
17.
Любить послідовність
Любить складність
18.
Готовий до дії, реагування, відповіді
Уважно придивляється до життя і все помічає
19.
Задоволений своїми успіхами в школі
Критично ставиться до себе і до інших







Немає коментарів:

Дописати коментар